STRAJK - Europejskie Spotkania Wytwórni Niezależnych

STRAJK - Europejskie Spotkania Wytwórni Niezależnych -  jednodniowe wydarzenie organizowane przez Kolonię Artystów w Europejskim Centrum Solidarności, prezentujące polskie niezależne wytwórnie muzyczne. W ramach projektu odbędą się spotkania z przedstawicielami muzycznych wytwórni niezależnych, targi płyt, kaset, winyli, live acty, panel dyskusyjny i koncerty.

16.00 - 24.00

WYTWÓRNIE NIEZALEŻNE / TARGI

AUDILE SNOW
BDTA
Bocian Records
DUNNO Recordings
endless happiness
Gusstaff Records
Jasień
Kilogram Records
Latarnia
Mik Musik
MonotypeRec.
Music Is The Weapon
Nasiono Records
Pawlacz Perski
Pionierska Records
PITU PITU RECORDZ
POINTLESS GEOMETRY
Sangoplasmo records
Wounded Knife
Złe Litery
Zoharum - new experimental art

19.00 - 20.00 Panel dyskusyjny: STRATEGIE NIEZALU

Prowadzenie: Dominika Węcławek

Małgorzata Halber - Na Ripicie, M/I Kwartalnik Muzyczny
Jakub Knera – Nowe idzie od morza
Wojciech Krasowski - Latarnia
Wojciech Kucharczyk – Mik Musik
Michał Turowski - BDTA

20.00 - 24.00 KONCERTY

WOLNOŚĆ (Juchniewicz Wojciech, Krzysztof Topolski, Witkowski Adam)
NORMAL ECHO
ROBERT PIOTROWICZ
WOJCIECH BĄKOWSKI

LIVE ACTS: K. | Palcolor | duy gebord | pure

STRAJK to pierwsze w Trójmieście spotkanie przedstawicieli muzycznych wytwórni niezależnych z szeroką publicznością mające na celu wymianę myśli, doświadczeń, umiejętności i pasji.  

Wejściówki : 10 PLN do nabycia wyłącznie w dniu imprezy w Europejskim Centrum Solidarności. 

Organizator: Kolonia Artystów

Współorganizator: Europejskie Centrum Solidarności
Projekt dofinansowano ze środków Miasta Gdańsk.

Patronat medialny: 
Gazeta Wyborcza, Radio Gdańsk S.A., Konkubinat Kultury, Nowe idzie od morza, Glissando, Trzecia Fala, M/I kwartalnik muzyczny, Fu.k you, Hipsters

STRAJK - trailer

trailer by OZG

STRAJK - trailer from Kolonia Artystów on Vimeo.

WOLNOŚĆ

Wolność to improwizujący zespół muzyczny z Gdańska, posługujący się instrumentarium klasycznego rockowego power trio. Tworzą go: Wojciech Juchniewicz (bas), Krzysztof Topolski (perkusja), Adam Witkowski (gitara). Muzyka grana przez skład, to balansowanie na krawędzi pomiędzy kiczowatą kliszą psychodelicznego rocka a free jazzowym poszukiwaniem nowej muzycznej formy.

Wszyscy członkowie zespołu współtworzą również inne trójmiejskie składy i projekty m.in.: Ludzie, Gówno, Trupa Trupa, Nagrobki, Arszyn, 0404, etc...

Wojciech Bąkowski

WOJCIECH BĄKOWSKI (ur. 1979), mieszka i pracuje w Warszawie i Poznaniu. Ukończył ASP w Poznaniu w 2005 roku. Obronił dyplomy w pracowniach Audiosfery prof. Leszka Knaflewskiego oraz Filmu animowanego prof. Hieronima Neumanna. Autor filmów animowanych i wideo, obiektów i instalacji audio, audioperformance, słuchowisk radiowych, muzyk, poeta. Lider grup muzycznych KOT i NIWEA. Współtwórca grupy artystycznej PENERSTWO. Był twórcą cyklu rysunkowego “Tu mam taką rubrykę na rysunki” w Gazecie Wyborczej (2009-2011). Laureat nagrody Deutsche Bank i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki “Spojrzenia” w 2009 roku. Laureat nagrody “Paszport Polityki 2010″. Laureat nagród na festiwalach filmów animowanych w Polsce i na świecie (m.in: ISFF Oberhausen, Nowe Horyzonty, OFAFA, Bucharest IEFF). Redaktor naczelny magazynu „PÓŁMROK”. Współpracuje z warszawską Galerią Stereo.

"Telegaz to pejzaż całości życia, tj jego części wewnętrznej i zewnętrznej.
Elementy zewnętrzne np dźwięki telefonów, telewizora, muzaki albo słownie wyliczane obiekty zanurzone są w różnych odcieniach emocjonalnych. Te odcienie wyraża tembr mojego głosu i muzyka, którą dodałem. Wszystko połączone jest w niedokładnej harmonii. Tytuł "Telegaz" to przerwane słowo Telegazeta. W tekście "Widok pokoju" wyliczam wszystkie napisy, które widzę gdy leżę na tapczanie w swoim pokoju.  Telegazeta jest czymś zasłonięta, dlatego przerywam czytanie winiety.

Sample zbieram z darmowych próbek na stronach internetowych. Ich wybór dyktowany jest dźwiękowym otoczeniem, w którym się poruszam. Codziennie jestem w centrum handlowym, często jeżdżę taksówkami. W taksówkach głos pani z GPSu miesza się z muzyką w radiu i sygnałami smsów w telefonie kierowcy. Za oknem przesuwa się architektura i mnóstwo literatury w reklamach. Często jestem znudzony i zmęczony. Nie chce mi się nic do końca czytać. Oto Telegaz."

fragment rozmowy z Filipem Lechem z Dunno recordings.
foto Aneta Stańska.

Robert Piotrowicz

Artysta dźwiękowy, kompozytor, improwizator, współzałożyciel Musica Genera Festival oraz wytwórni Musica Genera. Oprócz płyt solowych ma w dorobku także wydawnictwa nagrane z C Spencerem Yeh, Kevinem Drummem, Jérômem Noetingerem, Burkhardem Stanglem i Anną Zaradny, współpracował również z Orenen Ambarchi, Lasse Marhaugiem czy Zbigniewem Karkowskim. Jest autorem słuchowisk, instalacji, muzyki teatralnej, współpracuje z innymi artystami przy formach audio-wizualnych i spektaklach. Regularnie występuje na licznych festiwalach na całym świecie. Podczas koncertów tworzy nasycone i pełne detali formy, korzystając z syntezatora analogowego i komputera. Jego muzyce równie blisko jest do współczesnej kompozycji elektro-akustycznej, jak i do sound artu. Koncertuje w Europie, północnej i południowej Ameryce, Azji i Australii.

foto: Igor Krenz

NORMAL ECHO

Normal Echo to solowy projekt Dawida Szczęsnego, znanego m.in z zespołu Niwea oraz solowych wydawnictw dla takich wytworni jak Porter Records, Monotype, Supralinear by Mille Plateaux. Po kilkuletniej przerwie w nagrywaniu i koncertowaniu solo, Szczęsny wrócił z nowym projektem który ma niewiele wspólnego z jego poprzednimi nagraniami. Od 2010 roku mieszka w Berlinie,  co czyni go naturalnym dodatkiem wytwórni Mansions and Millions - wytwórni rozwijającej grono ekspatów, nomadow i innych osób połączonych daleko idącą kosmopolityczną grawitacją miasta.

W muzyce Normal Echo słychać wpływy zimnej fali, new romantic, popu lat 90-tych i muzyki elektronicznej. Bezpośrednie, proste teksty i sposób ich wykonania sprawiają, że Normal Echo blisko również do punkowej estetyki. Ostatni album „Private Behaviour“ ukazał się w październiku 2013 roku. Nowy album zatytułowany Accidental Forever ukarze się 24 lipca. 

Foto Moritz Freunderberg

normalecho.bandcamp.com​

 

Dominika Węcławek

Redaktor naczelna Kwartalnika Muzycznego M/I, dziennikarka kulturalna przez lata związana z redakcjami takich tytułów jak Przekrój, Machina, Życie Warszawy, czy National Geographic Traveler. Współautorka "Antologii polskiego rapu" wydanej przez Narodowe Centrum Kultury. Od pewnego czasu jest także jedną osób zaangażowanych w działania wytwórni płytowej MonotypeRec. 

Wojciech Kucharczyk

Muzyk, działacz. Od wielu lat stara się złamać granice i podziały w sztuce, i tym podobnych. Ma na koncie kilkadziesiąt płyt, wiele wystaw, książki, albumy i mnóstwo innych projektów. Koncertował w bardzo wielu europejskich miastach, ale także na przykład w Nowym Jorku, Atlancie, Miami, Mexico City itd. Prace wizualne i instalacje dźwiękowe wystawiał w nie mniej tzw egzotycznych miejscach, nawet w Betlejem (w Palestynie). 

Mieszka w Skoczowie, małym mieście.
Od 1995 prowadzi wydawnictwo Mik Musik.

Grał w zespołach The Complainer, Mołr Drammaz, Retro*Sex*Galaxy, Pathman, Go Underground To See More Animals, HWDJazz, współtworzył także z Felixem Kubinem TerriTerrorTorium. Od początku 2013 występuje solowo pod własnym nazwiskiem.

Od 2014 zajmuje się także muzyczną działalnością kuratorską, m.in cykle GRA/GRA/nica w Cieszynie, Carbon Atlantis/FTNM Katowice, ArtMeetings Kijów (UA) i inne.

Chce kiedyś zamieszkać gdzieś daleko, w ciepłym miejscu. Lubi Słońce. Ogrodnik.
Foto: Kulczyński_Twin_Peaks 

http://www.facebook.com/WojciechKucharczykOfficial
http://www.mikmusik.org
http://www.facebook.com/mikmusik
http://mikmusikarchive.bandcamp.com

MAŁGORZATA HALBER

Dziennikarka, rysowniczka (autorka komisku „Bohater“), felietonistka, autorka wielu interwencji internetowych, feministka. Współpracowała z Machiną, Hiro, Polskim Radiem, wieloletnia felietonistka T-Mobile Music. Obecnie pisze do „M/I Kwartalnik Muzyczny“, „Noise Magazine“ oraz „Codziennika Feministycznego“. Autorka kultowego programu internetowego „Na Ripicie“. W 2015 roku zadebiutowała jako pisarka powieścią „Najgorszy człowiek na świecie“.

Autor zdjęcie: Łukasz Saturczak

Michał Turowski

Od małolata pobierał nauki pracując w firmach muzycznych takich jak melissa 69, Rockers Publishing czy Carton. W wieku 19 lat postanowił spróbować własnych sił z wydawaniem muzyki, czego wynikiem było powstanie Oficyny Biedota - labelu operującego głównie na kasetach magnetofonowych w stylistycznym rozgardiaszu. Przez trzy lata działalności w oficynie ukazało się 50 tytułów, artystów takich jak 19 Wiosen, The Kurws, Super Girl & Romantic Boys, LXMP, Krojc, Samorządowcy czy kIRk. Rok 2013 zaowocował zamknięciem oficyny i przekształceniem jej w BDTA, label skoncentrowany bardziej na wszelkiego rodzaju muzyce eksperymentalnej podawanej w formie kaset oraz wydanych zgodnie z duchem DIY CDRów. BDTA nastawiona jest głównie na dokumentację pewnych zjawisk i z uwagi na niskie nakłady i jeszcze niższe ceny trudno nazwać to przedsięwzięciem biznesowym. Nakładem labelu ukazało się dotychczas ponad 70 tytułów od chociażby Gaap Kvlt, John Lake, Micromelancolie, RSS B0YS, Mirt, Piotr Kurek, Paweł Kulczyński, Fischerle.

Oprócz prowadzenia BDTA jest również zafascynowany amatorskim field recordingiem i pomimo braków sprzętowych oraz zdolności zdarza mu się nagrywać i wydawać materiały tego typu w formie nieedytowanego lo-fi. Do tej pory wydał cztery albumy sygnowane pseudonimem Bolesław Wawrzyn, działa również okazjonalnie pod szyldem Suchoty. Wraz z Hanną Sabat prowadzi sublabel zorientowany na nagrania terenowe o nazwie Lasy Państwowe. W wolnych chwilach zdarza mu się pisać felietony do Noise Magazine, zaś na co dzień siedzi przy biurku w wysokim biurowcu w centrum Warszawy by zarobić na swoje kasetowe hobby.

Wojciech Krasowski

Dziennikarz, promotor, agent muzyczny, kurator. Pracował jako booking manager przy dwóch pierwszych edycjach Plateaux Festival. Założyciel wytwórni Few Quiet People, obecnie prowadzi wspólnie z Przemysławem Jankowiakiem wytwórnię Latarnia Records. Pomysłodawca LDZ Music Festival. Pasjonat muzyki.

Jakub Knera

Dziennikarz, socjolog, kurator muzyczny w Klubie Żak. Założyciel serwisu noweidzieodmorza.com, poświęconego trójmiejskiej muzyce, redaktor magazynu muzycznego Popupmusic.pl. Współpracuje z Tygodnikiem Polityka i Magazynem Szum; pisał dla Gazety Wyborczej oraz Trojmiasto.pl. Jego zainteresowania koncentrują się wokół takich tematów jak uczestnictwo w kulturze, socjologia miasta, sztuka w przestrzeni publicznej oraz muzyka. Współtwórca projektów badawczych „Poszerzenie pola kultury” oraz "Punkty styczne: między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa". 

Foto Renata Dąbrowska

K.

Projekt z pogranicza drone i ambientu, bazujący na rozmytych brzmieniach syntezatorów, mikro/makro samplingu oraz dyskretnej rytmice. Przy okazji trasy premierę będzie miała jego pierwsza kasetowa EPka (C30), wydana nakładem labelu Jasień.

https://soundcloud.com

Palcolor

Wyrosły z fascynacji sceną Skam/Warp i library music projekt, grający teraz głównie minimalistyczny, mocno improwizowany ambient/IDM na analogowych syntezatorach i maszynach perkusyjnych. Od samego początku związany z BDTA, gdzie w maju ukaże się jego kolejny album "Rogue Planet" na kasecie.

https://soundcloud.com/palcolor

duy gebord

Klei, słucha, odkleja, montuje równolegle, pionowo, prostopadle i w poprzek. Lubi wodę i stare polskie przygodówki. Na koncertach gubi kable. Wydał 'mangrove' (Wounded Knife, 2014), 'kelp' (Pawlacz Perski, 2014) i 'mildew' (BDTA, 2014). W maju będzie promował 'qualm' (Audile Snow, 2015).

http://duygebord.bandcamp.com

PURE.

PURE. jest projektem/nośnikiem dźwiękowym Artura Kwiatkowskiego stworzonym na potrzeby prezentowania twórczości własnej oraz zaprzyjaźnionych osób. Skład osobowy jest zmienny (dlatego PURE. to projekt, a nie konkretna osoba, czy ludzie). Nie ma tu również żadnego ograniczenia stylistycznego: od drone, noise i ambientu do bardziej rytmicznych form oscylujących wokół różnych odmian techno. PURE. występuje gościnnie na składance polskiego dub techno "Szmery" wydanej w wytwórni Kanu Kanu.
W ramach STRAJKU zostanie zaprezentowany materiał stworzony przy okazji nagrywania tła dźwiękowego towarzyszącego stałej ekspozycji w Piwnicy Romańskiej. Można więc spodziewać się niepokojącego, rytualnego dark ambientu.

https://soundcloud.com/pureiam

Dokumentacja wideo

STRAJK 2015 from Kolonia Artystów on Vimeo.