DNA | Drone Noise Ambient 05

8-10.12.2017 DNA | Drone Noise Ambient 05
Nowa Kolonia / Gdańsk 

ELLEN ARKBRO / WE WILL FAIL / COLUMBUS DUO / MAMMOTH ULTHANA / TUTTI HARP / DMNSZ / EMITER

8.12.2017 / 19:00
Emiter
Tutti Harp
Ellen Arkbro

///////////////////////////

9.12.2017 / 19:00
Columbus Duo
DMNSZ
we will fail

///////////////////////////

10.12.2017 / 19:00
Mammoth Ulthana 

Organizator: Kolonia Artystów.
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Limitowana ilość biletow kolekcjonerskich  od 1.12.2017 w Kolonii Artystów.

BILETY:

08.12.2017 - 20 PLN
09.12.2017 - 20 PLN
10.12.2017 - 10 PLN

Patronat:
Glissando
Nowe idzie od morza
Konkubinat Kultury
Metropolitalna Karta do Kultury
eskaem.pl

ELLEN ARKBRO

Ellen Arkbro to szwedzka kompozytorka i instrumentalistka, która przenosi we współczesne czasy dronowe eksperymenty w stylu Fluxusu sprzed ponad pół wieku. Ukończywszy Royal Collage Of Music w Sztokholmie, artystka zainteresowała się eksperymentami dokonywanymi w latach 60. w Nowym Jorku przez takich twórców ruchu, jak La Monte Young czy Tony Conrad. W efekcie kolejne lata poświęciła na studiowanie ich niezwykłych technik kompozytorskich pod okiem współczesnych muzyków, odwołujących się do schedy, którą po sobie pozostawili – Marian Zazeeli i Marca Sabata.

Nauki te sprawiły, że Ellen Arkbro zaczęła tworzyć własne utwory, które potem prezentowano w akademickich ośrodkach Europy i USA. Co ciekawe – postanowiła również przenieść swe doświadczenia z medytacyjnym podejściem do dźwięku do muzyki popularnej. Efektem tego stały się nagrania dwóch jej projektów – zespołu Hästköttskandalen i duetu Radio Slow Pop. Dzięki tym doświadczeniom z pogranicza rocka i eksperymentu, szwedzka artystka wpadła na ciekawy pomysł: postanowiła przenieść bluesowe skale i harmonie na muzykę graną na renesansowych organach.

Idea ta nabrała konkretnego kształtu, kiedy Arkbro znalazła w kościele św. Stefana w niemieckim Tangermünde archaiczny instrument z 1624 roku. I to na nim została wykonana tytułowa kompozycja z jej płyty dla wytwórni Subtext. To solowy popis organowych modulacji, które przeradzają się majestatyczne drony, płynące niespiesznym strumieniem przez 20 minut. Potem utwór zostaje wykonany na instrumentach dętych przez trio Zinc & Copper. Tym razem efekt jest bardziej stonowany i uspokajający.

tekst: Paweł Gzyl 

https://ellenarkbro.bandcamp.com

MAMMOTH ULTHANA

Jacek Doroszenko: elektronika, instrumenty cyfrowe, wideo
Rafał Kołacki: gongi, misy tybetańskie, instrumenty perkusyjne, rogi, grzechotki, dzwonki

Mammoth Ulthana to duet muzyków (Jacek Doroszenko i Rafał Kołacki) tworzących organiczne kompozycje muzyczne. Idea formy muzycznej zespołu opiera się na wzajemnym przenikaniu brzmienia instrumentów etnicznych z elektronicznymi strukturami dźwiękowymi o nasyconym charakterze. Wynikiem kombinacji jest intensywna przestrzeń muzyczna osadzona na precyzyjnie zaplanowanych podstawach kompozycyjnych, a jednocześnie bogata w partie nieprzewidzianych zdarzeń dźwiękowych.

Więcej na: http://mammoth-ulthana.eu

WE WILL FAIL

Polska mistrzyni sprawnego łączenia field recordingu z transowym rytmem, przełamywanym konsekwentnie przez nieustannie dekonstruowane sample. We Will Fail to tak naprawdę jednoosobowe wcielenie Aleksandry Grünholz, dobrze znanej w środowisku polskich grafików przede wszystkim za sprawą grupy OKO, z którą działała jeszcze w latach studenckich, oraz Studia Chaotycznego, które prowadzi z powodzeniem od dłuższego czasu. Muzycznie artystka zadebiutowała niemal w tym samym czasie, co Zamilska — wspólnie okazały się największymi odkryciami na polskiej scenie elektronicznej w roku 2014. To wtedy ukazał się jej pierwszy album zatytułowany Verstörung. Aleksandra Grünholz nie kryła inspiracji powieścią Thomasa Bernharda pod tym samym tytułem. Wkrótce po tym na winylu ukazał się jej kolejny album, będący rodzajem rozszerzenia debiutu: Verstörung 2.0. Oba wydawnictwa, choć różne od siebie, mocno ze sobą korespondowały, tworząc rodzaj dźwiękowego pomostu pomiędzy pierwotnym materiałem zrealizowanym przez artystkę a jego reinterpretacją. Oba mają też w pewnym sensie taneczny charakter, chociaż o pół roku późniejsza kontynuacja jest bez wątpienia bogatsza o koncertowe doświadczenia artystki. We Will Fail ma w dorobku jeszcze jeden album — to podwójne wydawnictwo Hand That Heals / Hand That Bites z 2016 roku, które, wychodząc od kolejnych eksperymentalnych wcieleń techno, jest systematycznie nasycane dodatkowymi znaczeniami; a to mikro-dźwiękami, a to zjawiskową plądrofonią. Wszystko zaś rozpięte między dwoma tytułowymi rękoma: jedną, która leczy oraz drugą, która kąsa. We Will Fail ma za sobą również udział w istotnych muzycznych wydarzeniach, jak festiwal Unsound, zarówno w krakowskiej, jak i kanadyjskiej odsłonie (Toronto) oraz Intonal w szwedzkim Malmö, CTM w Berlinie czy Tauron Nowa Muzyka.

soundcloud.com/wewillfail facebook.com/MonotypeRec facebook.com/wewillfail

DMNSZ

DMNSZ (demonszy) operując szumem i sprzężeniami zwrotnymi buduje repetytywną tkankę muzyczną. Brodzi w szeleszczących kasetach, winylowych trzaskach, przeskakujących płytach CD, czy pozostałościach po błędach konwersji plików mp3. 

Grając używa głównie samplera, walkmanów i kilku efektów, czy też potraktowanego jako kolejny instrument samego miksera.

Na początku lipca nakładem warszawskiej wytwórni Pointless Geometry został wydany na kasecie album "O U I J A".

http://demonszy.tumblr.com/
https://pointless-geometry.bandcamp.com/album/dmnsz-ouija

COLUMBUS DUO

Korzenie Columbus Duo sięgają początku lat 90. i jednego z pierwszych noise’owych zespołów w Polsce, jakim był Thing. Kolejne lata to stopniowa redukcja składu i ciągłe poszukiwanie nowej dźwiękowej formy. Efektem tych przeobrażeń był avant-jazzowy Columbus Ensemble, a od 2002 roku – Columbus Duo. Po doświadczeniach z minimalizmem na pierwszych dwóch płytach duet braci Swoboda powrócił do bardziej przestrzennych struktur na albumach "Storm” oraz "Columbus meets Arszyn”. Na "Salt” z 2010 roku i "Expositions” z 2014, winylach wyprodukowanych przez Marcina Dymitera aka Emiter, grupa wzbogaca swój repertuar o tradycję elektronicznej psychodelii i ambientu, wplatając ją w typową dla siebie, pełną napięcia i mroku niemelodyjność.

W sezonie 2017/2018 Columbus Duo gra z czasem. Na „Expositions” (2014), zespół niezbyt się spieszył, lecz koncertowy „Columbus plays Starewicz” zapowiadał już częściowy powrót do noise’owej dynamiki z czasów Thing. Nowa płyta duetu, siódmy studyjny album „À temps”, zrealizowana latem 2017 roku, w paradoksalny sposób łączy ten kierunek z dalszą ewolucją braci Swoboda w stronę minimalizmu. Oparte w większości na jednym motywie improwizacje budują dramaturgię na grze fakturą dźwięku oraz – tak jak w tytule płyty – na czasie. Muzyczność jest tu wypadkową filtrowanych częstotliwości, rytmu oraz ciszy. Zamiana gitary na oscylator i powrót do akustycznej perkusji niewiele jednak powiedzą: podejście do obu instrumentów jest bowiem − jak zwykle − dalekie od konwencji. O ile zmierzanie kompozycji w stronę kontrolowanego hałasu przywodzi na myśl dokonania muzyków z lat dziewięćdziesiątych, o tyle operowanie brzmieniem tworzy klamrę spinającą współczesną elektronikę z krautrockiem. Także w tym sensie słychać w „À temps” grę z czasem – jak zawsze w wypadku Columbus Duo, jest to też działanie niewczesne.

https://columbusduo.bandcamp.com/

TUTTI HARP

Tutti Harp czyli Maks Wiśniewski to młody gorzowski producent od początku związany z dym records. Ma na koncie trzy wydawnictwa. Najnowsze z nich zostało wydane przez szwedzki label Purlieu Recordings i zostało bardzo dobrze przyjęte w światku muzyczym. 

Jego muzyka łączy ze sobą senny, rozmyty ambient przeplatający się z szorstkimi drone'owymi fakturami i dubowym klimatem.

https://dymrecords.bandcamp.com/album/t-a-ep-dm002-cd-r

EMITER

Marcin Dymiter aka emiter

Muzyk, improwizator. Emiter porusza się w obszarze elektroniki, muzyki improwizowanej. Eksperymentuje z brzmieniem, przetwarzaniem dźwięków towarzyszących naszemu życiu. Emiter używa i łączy różne jakości – lo-fi/ hi-fi, czy też dźwięki powszechnie uznawane za zakłócenia. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli i przestrzeni publicznych. Gra do filmów niemych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Współpracuje z artystami wizualnymi i tancerzami m.in. Anną Baumgart, Joanną Rajkowską, Adamem Witkowskim, Ludomirem Franczakiem, Risą Takitą, Jackiem Krawczykiem oraz poetą Marcinem Świetlickim i pisarzem Danielem Odiją, z którym tworzy literacko-muzyczną formację Linie Północne oraz projekt Słuchaj uchem - cykl słuchowisk na żywo. 

Producent muzyczny. Współtwórca i kurator - wspólnie z Ludomirem Franczakiem - festiwalu mikro_makro. Słuchacz i uczestnik muzycznych warsztatów w kraju i zagranicą m.in. warsztaty Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. 

Tworzy muzykę od roku 1990, kiedy to powstał zespół ewa braun. Związany był także z formacjami: MORDY, gamadisco, Chlupot mózgu, Ludzie oraz z projektem emiter.arszyn. Współtworzył z Paulem Wirksuem gdańsko-koloński duet MAPA, którego płyta pt. "Fudo" została bardzo przychylnie przyjęta w Europie. Jest jednym z nielicznych polskich muzyków, o których twórczości pisało brytyjskie pismo muzyczne The Wire - jedno z najbardziej opiniotwórczych w Europie. Nagrania emitera były zamieszczone w kompilacji dla pisma "The Wire". Związany z polską sceną muzyki elektronicznej, eksperymentalnej oraz improwizowanej. 

 

https://sinusbalticus.bandcamp.com