Rewolucje w muzyce. Stockhausen

Krytyka Polityczna Trójmiasto zaprasza w poniedziałek 16 kwietnia o godz. 20.00 do Kolonii Artystów (ul. Miszewskiego 18 w Gdańsku Wrzeszczu) na dyskusję wokół książki Moniki Pasiecznik „Rytuał superformuły. Karlheinz Stockhausen: Licht” i koncert awangardowej muzyki elektronicznej w wykonaniu Sławomira Wojciechowskiego.

 

O książce

Karlheinz Stockhausen należał do najbardziej kontrowersyjnych, fascynujących i wpływowych osobowości artystycznych XX wieku. Twierdził, że pochodzi z Syriusza, ma kontakty z Lucyferem, a zamach na WTC jest największym dziełem sztuki wszech czasów.

Niektórzy widzą w nim geniusza muzycznego, który niczym mnich poświęcił się swej sztuce. Inni - hochsztaplera z wyrachowaniem kreującego swój medialny wizerunek. Co kryje utrwalona na zdjęciach chmurna twarz kompozytora? Jakiego rodzaju doświadczenia, idee i pragnienia legły u podłoża jego utworów, np. kwartetu na smyczki i cztery śmigłowce?

Rytuał superformuły przez pryzmat tworzonego przez 36 lat, monumentalnego cyklu operowego LICHT ukazuje muzyczne, biograficzne i światopoglądowe źródła estetyki Stockhausena. To pierwsze w Polsce obszerne i zarazem przystępne ujęcie jego twórczości.

 

Więcej: >>>

O gościach:

Anna Chęćka-Gotkowicz - adiunkt w Zakładzie Estetyki i Filozofii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Jest także pianistką, absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Prowadzi klasę fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Gdańsku Wrzeszczu. Zajmuje się estetyką muzyczną, filozofią sztuki oraz związkami między literaturą i muzyką. W 2008 roku ukazała się jej książka „Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego” ( wyd. słowo /obraz terytoria). Publikowała m.in. w „Estetyce i Krytyce”, „Sztuce i filozofii”, „Ruchu muzycznym”, w zeszytach „Punkt po Punkcie” ( tom Dusza ukazał się wraz z płytą CD z muzyką fortepianową w jej wykonaniu). W druku znajduje się jej książka „Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki”.

Monika Pasiecznik - krytyczka muzyczna, redaktorka „Ruchu Muzycznego”, felietonistka „Odry”. Absolwentka filologii polskiej na UWr i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Publikowała też m.in. w „Glissandzie”, dwutygodnik.com, „Ricie Baum”. W latach 2009 i 2011 członkini komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu. http://monikapasiecznik.blogspot.com/

Sławomir Wojciechowski - kompozytor, publicysta i tłumacz; W latach 1995-97 studiował kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Następnie odbył studia w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w zakresie teorii muzyki i nowych mediów u Matthiasa Hermanna (1998-2002) oraz kompozycji w klasie Marka Stroppy (2000-2004). Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów i seminariów muzycznych, prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Briana Ferneyhougha, Karlheinza Stockhausena, Klausa Hubera, Louisa Andriessena, Pawła Szymańskiego i Irvina Arditti. Jest stypendystą Donaueschinger Musiktage, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. http://slawomirwojciechowski.blogspot.com/

Wojtek Zrałek-Kossakowski - dramaturg, kurator i animator życia muzycznego. Pracował m.in. ze Zbigniewem Brzozą, Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Autor i reżyser muzycznego czytania dramatu „Austria” Cecilie Løveid (Gdańsk, 2011). Studiował pedagogikę i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Aktywnie uczestniczy w projektach artystycznych, obok teatru związanych przede wszystkim z muzyką awangardową i współczesną. Prowadzi eksperymentalny kolektyw muzyczno-didżejski „Zralex”, a w radiojazz.fm poświęconą muzycznej awangardzie audycję „Wolna Polska”. Muzyczny kurator Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, gdzie prowadzi cykl koncertowy „Wolne niedziele”. Zorganizował ponad 100 koncertów, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Szyłdowcu i Berlinie (przy Kunst-Werke i 7. Berlin Biennale). Także tłumacz i publicysta, poza „Krytyką Polityczną” publikował m.in w „Glissando” „Kulturze Popularnej”, „Nowej Fantastyce”.

Organizator:

Krytyka Polityczna Trójmiasto

Partner: Kolonia Artystów

Wsparcie: Miasto Gdańsk

Patronat: Instytut Kultury Miejskiej

Patronat: Trojmiasto.pl