Projekt „WRZESZCZ ART!”

to cykliczny projekt artystyczny o charakterze interdyscyplinarnym i długofalowym. Pierwsza edycja odbyła się w roku 2011 - została powołana w nowej siedzibie Kolonii  Artystów Galeria Wideo, w której prezentowano artystów posługujących się w swojej twórczości, wideo, dokumentem, filmem, video-artem.

W czterech edycjach projektu udział wzięli uznani artyści: Julita Wójcik, Jacek Niegoda, Ania Witkowska, Adam Witkowski, Piotr Wyrzykowski, 
Aleksandra Wenta i Alicja Karska, Maciej Chodziński, Maciej Salomon, Dorota Walentynowicz, Wojciech Zamiara, Hubert Czerepok,
Urszula Wasielewska, Karolina Breguła, Agnieszka Jarząbowa, Kije i Adamski,  Mateusz Pęk, Maciej Szupica, Bogna Burska i Elvin Flamingo.

Głównym celem projektu jest prezentowanie i gromadzenie prac wideo artystów, tak aby powstała swoista kolekcja – archiwum edukacyjne dostępne dla każdego. W roku 2014, dzięki wsparciu finansowemu i współpracy merytorycznej z Instytutem Kultury Miejskiej została wydana też płyta DVD z filmami zaproszonych artystów. Na płycie znalazł się wybór filmów 13 artystów, którzy tworzą i mieszkają w Trójmieście. 

„WRZESZCZ ART!” to przybliżenie kontekstu społecznego w sztuce współczesnej, jak również ukazanie różnorodności jej form i tematyki.  

Podczas 5 edycji w roku 2015 projekt zostanie rozwinięty o dodatkowe obszary.  
Zostaną zorganizowane: pokazy wideo, warsztaty i koncerty.

POKAZY WIDEO 
Cykl spotkań, prelekcji do pokazów filmowych, przybliży uczestnikom projektu dziedzinę sztuki wideo i zachęci do twórczej analizy współczesnych zjawisk audiowizualnych (poprzez otwarte dyskusje i wspólną analizę obrazów). Celem przeglądu jest prezentacja szerszej publiczności różnych form posługiwania się obrazem ruchomym w kreowaniu komunikatu artystycznego. Przegląd prezentuje różne strategie użycia medium wideo, które bywa podporządkowane odmiennym językom sztuki, odmiennej strukturze wizualnej i formie powoływania sensu. Sztuka wideo, wywodząca się w ujęciu historycznym bezpośrednio z instalacji Nam June Paika, jest obecnie kojarzona z bardzo różnymi rodzajami obrazu ruchomego. Ta transformacja terminu, nieuznawana przez niektórych teoretyków, wprowadza dużą trudność w uchwyceniu wspólnych cech dla utworów powstających w obszarze dyscypliny. Większość twórców pod względem formalnym częściej czerpie inspiracje z gatunków filmowych, filmu dokumentalnego, animowanego i fabularnego, niż z bezpośredniego eksperymentu z obrazem i językiem wypowiedzi. Wideo może służyć również do czystej rejestracji zaaranżowanej lub zaobserwowanej sytuacji lub performance. Artyści sięgają także do techniki found footage czyli budowania utworów z użyciem zapożyczonych materiałów.

Zaproszeni artyści: 
Urszula Kozak 27.07-15.08.2015
Diana Rönnberg 29.08-13.09.2015
Honorata Martin 14.11-13.12.2015

Urszula Kozak
(1989)  ukończyła Intermiedia na Akademii Sztuk Pięknych dyplomem magisterskim.Prezentowała swoje prace na wystawie pokonkursowej Festiwalu Interference w Szczecinie na którym otrzymała nagrodę  Grand Prix, galerii R46 w Wrocławiu, galerii Lookout w Warszawie, galerii Stara Wozownia w Toruniu, galerii 13Muz oraz Trafo (Media Lab) w Szczecinie na festiwalu Urban Poetry Festival w Rydze. Współorganizuje Share PL oraz ZacieRGB (gdańsk), są to cykliczne spotkania na których odbywają się prezentacje, występy, warsztaty oraz wykłady artystów wizualnych oraz audiowizualnych. Do tej pory odbyły się dwie edycje w Katowicach oraz trzy w Gdańsku. Prowadziła pokaz wybranych prac artystek audiowizualnych oraz warsztaty z videoremiksu. Swoje projekty audiowizualne, indywidualne oraz tworzone w współpracy z muzykami pokazywała w Polsce i za granicą między innymi na festiwalach Live Performers Meeting w Rzymie i Kapsztadzie, Liber Null oraz Scope Sessions w Berlinie, Instytut Kultury Miejskiej oraz festiwal Streetwaves w Gdańsku, Willa Bergera oraz Zatoka Sztuki w Sopocie, CSW w Toruniu oraz na konkursie Videozone oraz festiwalu mappingu w Katowicach.  Obecnie mieszka oraz pracuje w Gdańsku.

Diana Rönnberg ­ urodzona w 1983r. w Gorzowie WLKP w Polsce. Przeprowadziła się do Szwecji w wieku ośmiu lat. 1999­2002 Liceum Muzyczne w miejscowości Kungsbacka, Szwecja. 2004­2009 Studia na Akademii Sztuk Pięknych na wydziale Komunikacji Multimedialnej, kierunek Fotografia, ASP w Poznaniu. (Dzisiaj UAP.) 2009 Obroniła swoją pracę magisterską z wyróżnieniem u profesora Krzysztofa. J. Baranowskiego, Pracę pisemną obroniła u prof. Romana Kubickiego. 2013 Rozpoczęła studia doktoranckie na wydziale intermediów, ASP w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Polsce oraz w Szwecji. Zajmuję się sztuką video, fotografią, instalacją, malarstwem, poezją oraz śpiewem.

Honorata Martin - ukończyła wydział Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, aneks z Intermediów, studiowała w Marmara University w Istambule. Korzysta z wielu dziedzin sztuki, punktem wyjścia dla jej prac jest obserwacja głębokich przeżyć, po to aby, jak sama określa, „budować atmosferę”. Interesują ją silne emocje jakie towarzyszą pokonywaniu własnych ograniczeń i lęków, szukanie granic wytrzymałości psychicznej, fizycznej i emocjonalnej, które stara się prezentować za pomocą brutalnych lub lekkich i niepozbawionych humoru formach.

Jedna z pierwszych prac wideo Zimno, ukazuje Martin siedzącą na dachu budynku jedynie w stroju kąpielowym. Artystka próbowała przezwyciężyć chłód 30­stopniowego mrozu czytając fragment książki Heban Ryszarda Kapuścińskiego. Na wczesnej, studenckiej pracy, widać zmaganie się z własną fizycznością, a urwane frazy czytanych zdań świadczą o ogromnym, fizycznym i psychicznym wysiłku, daleko przewyższającym najcięższą pracę mięśni. Fragment czytanego tekstu w miarę upływu czasu okazuje się bardzo adekwatny do stworzonej przez artystkę sytuacji. Słowa głównego bohatera, wypowiadane w momencie śmiertelnego zagrożenia, w ustach Martin w niezamierzony sposób zaczynają odgrywać literacką rolę.

KONCERTY 
Kolonia Artystów od samego początku swojej działalności podejmuje i realizuje projekty, w których dźwięk i obraz stanowią ważny, jeśli nie kluczowy element edukacyjny. Chcemy zwiększyć spektrum muzyczne o dodatkowe gatunki: Drone, Noise, Ambient, Glitch, Electroacustic, Field Recording, Modern Classical, które nie znajdują dla siebie miejsca w przestrzeniach klubowych. Interdyscyplinarna przestrzeń Kolonii Artystów wspaniale nadaje się do prezentacji i świadomego odsłuch dźwięków przeznaczonych dla odbiorcy, który oczekuje dużo więcej niż oferuje współczesna popkultura. Spotkania obejmują obszar refleksji nad współczesną sztuką audiowizualną i mają charakter edukacji muzycznej. Spotkania z muzykami podczas koncertu, mają wypełnić lukę jaka istnieje pomiędzy oficjalnymi instytucjami kultury oraz klubami czy galeriami zajmującymi się promocją sztuki. Wszystkie wydarzenia projektu stanowią program o najpełniejszym, wieloaspektowym spojrzeniu na dźwięk, obraz, ruch Stworzenie alternatywnej platformy, która umożliwia produkcję i dzielenie się wiedzą wśród równych partnerów to cel, który od początku przyświecał działaniom Kolonii Artystów. 

W ramach projektu zaprosiliśmy następujących artystów: 

John Lake 25.07.2015
PURGIST 
06.10.2015

John Lake – to solowy, czasem taneczny, czasem lekkim, choć nie pozbawiony dobrego brudu, projekt Łukasza Dziedzica. Przy różnych okazjach wcielającego się w role artysty, kuratora Galerii Szara, twórcy projektu Lugozi, swego czasu również w duecie jako IRON NOIR czy w „legendarnej” formacji Paracetamol vs KSZ. Z projektem John Lake serwuje mocne, rytmiczne, improwizowane brzmienia, nie pozbawione brudu i wciągające do tańca plemienną dynamiką i ejtisową melodyką. Solo lub w kooperacji wydal kilka płyt i udzielał się na kilku kompilacjach, m.in: Lugozi „"There Is Strong Shadow Where There Is Much Light“, „Remixes/Reworks”, Iron Noir „Les Chiffres”, kompilacjach „Exterritory”, „Pogorzelec Finally RMXD”, „Sealesia 3”, „PL2UA”. Z różnymi projektami koncertował m.in na Supermarket Art Fair w Szwecji, Festiwalu Ars Cameralis, 8 Tauron Nowa Muzyka w Katowicach, na Strefie Monotype w Warszawie, czy krakowskim Unsound Festival.

PURGIST 
Ten krajowy projekt utrzymany w stylistyce harsh noise stanowi rozwinięcie i sprecyzowanie poprzedniego przedsięwzięcia Dawida Kowalskiego, tj. SLEEP SESSIONS (aktywny w latach 2005-2013). PURGIST poświęcony jest eksploracji dynamicznych, niespójnych faktur brzmieniowych, miejskich nagrań terenowych, cyfrowych artefaktów i szczątkowej melodyki. Jego kompleksowe, kinematograficzne kompozycje utrzymane w konwencji harsh noise posiadają wyraźnie zaznaczone tło konceptualne skonstruowane w oparciu o uważną analizę kultury ulicznej będąc jednocześnie alegorią odkupienia osobistych słabości i obsesyjnej autoagresji.

WARSZTATY 

Warsztaty będą prowadzone w siedzibie Kolonii Artystów jak również w przestrzeni publicznej Miasta Gdańsk oraz w przestrzeniach instytucji kultury Gdańska. Zaplanowano jest 5 spotkań warsztatowych, które zostaną poprowadzone przez zaproszonych artystów Podczas warsztatów uczestnicy (dzieci, młodzież, studenci) zostaną zaproszeni do zwiedzania aktualnych wystaw sztuki współczesnej w Kolonii Artystów oraz w instytucjach kultury w Gdańsku. Zostaną przepowadzone również warsztaty z edycji wideo, audio oraz animacji poklatkowej.

Terminy
12-13.08.2015,
23-24.09.2015
14-15.10.2015,
11-12.11.2015
09-10.12.2015

Organizator: Kolonia Artystów
Projekt dofinansowano ze środków Miasta Gdańsk.