Termin: 4– 5.10.2013

Miejsca:

Kolonia Artystów, ul. Miszewskiego 18, Gdańsk – Wrzeszcz

Teatr Miniatura, Al. Grunwaldzka 16, Gdańsk – Wrzeszcz

Klub Żak, Al. Grunwaldzka 195/197, Gdańsk – Wrzeszcz

Akademia Tańca Dance Avenue, ul. Konrada Leczkowa 1, Gdańsk – Wrzeszcz

Stacja de Luxe, Al. Grunwaldzka 22, Gdańsk - Wrzeszcz

Wybrane lokalizacje w przestrzeni publicznej Gdańska – Wrzeszcza

 

Gdańska Galeria Miejska już po raz piąty organizuje Grassomanię - festiwal w przestrzeni miejskiej, inspirowany wybranymi aspektami twórczości Güntera Grassa, prezentujący współczesne realizacje artystyczne nawiązujące do jego dzieł.

Kanwą tegorocznej edycji festiwalu jest ilustrowany tom poetycki Güntera Grassa pt.: Ostatnie tańce, którego wersja oryginalna ukazała się dokładnie 10 lat temu. Miejscem festiwalowych wydarzeń pozostaje niezmiennie Wrzeszcz - dzielnica, w której urodził się i dorastał Günter Grass.

Podczas festiwalu w otoczeniu projekcji oryginalnych rysunków Güntera Grassa, wyświetlanych na fasadach wybranych budynków, obejrzymy performance, które w swej formule wykorzystują taneczną ekspresję. Programowi głównemu będzie towarzyszył szereg wydarzeń realizowanych przez zaprzyjaźnione z Gdańską Galerią Miejską wrzeszczańskie instytucje kultury. Wśród nich m.in.: warsztaty taneczne w Klubie Żak i Akademii Tańca Dance Avenue, projekcje filmowe w Kolonii Artystów, pokaz tańca współczesnego i koncert w Teatrze Miniatura, a na koniec każdego dnia festiwalowego after party w Stacji de Luxe.

Tegoroczny festiwal Grassomania wpisuje się w cykl wydarzeń pod wspólnym tytułem „Wokół Grassa”, przygotowanych we współpracy z Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz Stowarzyszeniem Güntera Grassa w Gdańsku z okazji jubileuszu 86. urodzin noblisty.

 

Artyści performance biorący udział w festiwalu o swoich performances:

Anna Steller

W moich ostatnich pracach penetruję ekstremalne stany emocjonalne. W działaniach performance kładę nacisk na "bycie tu i teraz". Forma nie jest istotna, istotna jest idea, którą przekazuję a która krystalizuje się w szczerej, pozbawionej nadmiernych ozdobników formie. Ciało jest tworem w przestrzeni i czasie, ciało komunikuje, to co myśl wytwarza. Ograniczam środki wyrazu do minimum, aby dotrzeć do esencji przekazywanej idei, po to by skomunikować się z widzem, umożliwić mu wniknięcie w przestrzeń, którą kreuję.

 

Anna Kalwajtys 

W realizowanych przeze mnie performances podejmuje aspekty ludzkiej kondycji w kulturze jako elementu budowania tożsamości oraz transgresji społecznej. Podejmuję aspekty takie jak: graniczność, biologiczność człowieka, tożsamość oraz krytyczne spojrzenie na współczesną kulturę. Zajmuję mnie tematyka kanibalizmu społecznego polegającego na wzajemnym eliminowaniu się członków grupy, poprzez wykluczanie słabszych jednostek ze społeczeństwa.
W moich działaniach stosuję prowokację, która wiąże się z eksponowaniem granicznych sytuacji egzystencjalnych człowieka.

 

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz

Z teatru wychodzę na ulicę, moje działanie może wydarzyć się wszędzie.
W swojej pracy łączę draq, kabaret, rytuał, działania ostateczne.
Interesuje mnie łączenie przeciwieństw, stawianie pytania o granice między człowieczeństwem a zwierzęcością. Nadrzędną wartością jest dla mnie tworzenie i kreowanie siebie takim jakim chcę być, przełamując stereotypy i przyjęte normy w imię wolności  każdej ludzkiej jednostki.

 

Angelika Fojtuch

Performance to radykalny, niezawodnie przezroczysty i niezobowiązujący środek komunikacji. Ostatni, który pozostaje gdy wszystkie inne zawiodły.

 

Yaryna Shumska

W moich działaniach zwracam się ku tematowi człowieka, który znajduje się w stanie niepewności, jest otoczony różnymi kontekstami i pytaniami. Człowieka zamkniętego w pewnym systemie, w którym egzystuje, nieustannie krocząc do przodu bez możliwości powrotu i ucieczki. Poszukiwanie wyjścia z tego zamkniętego koła powoduje w działaniach napięcia stymulujące zmiany. To pewnego rodzaju badanie samej siebie, ale też otaczającego społeczeństwa i jego współistnienia z człowiekiem.

 

Piotr Wyrzykowski

Performance - to postawienie się w sytuacji stresu i niepewności. Zaprojektowanie sobie na tyle niewygodnej sytuacji, iż wyjście z niej "wygranym" jest niemożliwe. Performance nie może się udać. Performer nie może odnieść sukcesu. Może zrobić wrażenie, ale nie stać się "championem" sytuacji. W performancji najważniejsze jest popełnianie błędów, to one budują doświadczenie i gwarantują rozwój formy. Performance nie należy powtarzać. Periodyczność zużywa emocje performera. Gesty stają się zbyt pewne i oczywiste. Mistrzostwo wynikające z praktyki staje się wrogiem "nieudaczności" języka performance.

Chyba, że artysta postanowi inaczej.

Patroni medialni festiwalu: AMS, Gazeta Wyborcza, Radio Gdańsk, trojmiasto.pl, o.pl.

Organizatorzy:

Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk Miasto Wolności,

Współorganizatorzy:

Muzeum Narodowe w Gdańsku, Marszałek Województwa Pomorskiego, Stowarzyszenie Güntera Grassa w Gdańsku

Partnerzy:

Dance Avenue, Teatr Miniatura, Kolonia Artystów, Artitude e.V., Stacja de Luxe, Oficyna Gdańska, Steidl Verlag Klub Żak,Konsulat Generalny Niemiec, Akademie der Künste Archiv, Dom Güntera Grassa w Lubece, Adolf Luther Stiftung Krefeld

Patroni medialni festiwalu:

AMS, Gazeta Wyborcza, Radio Gdańsk, trojmiasto.pl, o.pl.