„Życie po życiu. Kto zmienia postać rzeczy?”

Patrycja Orzechowska
„Życie po życiu. Kto zmienia postać rzeczy?”
Wernisaż: 06.10.2016 godz. 19.00
Wystawa: 06-30.10.2016
Finisaż: 30.10.2016 godz. 19.00

Po wernisażu tradycyjnie o godzinie 19.30 odbędzie się cykliczny projekt Otwarte Pracownie Artystyczne. Swoje pracownie otwierają rezydenci: Magdalena Mellin / Karolina Kardas / Katarzyna Fijałkowska / Leszek Krutulski.

Wystawa odbywa się w ramach projektu pt. "MIESZKAŃCY".
Projekt "MIESZKAŃCY" współfinansowany jest przez Gminę Miasta Gdańska.
http://mieszkancydolnemiasto.blogspot.com/

Fascynacja materialnością, kolekcjonowanie, drugie (u)życie rzeczy oraz przedmiot jako artefakt to główne zagadnienia, które krążą wokół wystawy „Życie po życiu. Kto zmienia postać rzeczy?”.

Jako kolekcjonerka rzeczy marnych, o wątpliwej urodzie i przydatności, otoczona wciąż powiększającym się zbiorem 'śmieci' postrzegam siebie jako osobę uzależnioną od przedmiotów. Moja długoletnia fascynacja różnego rodzaju kolekcjami i gabinetami osobowości znalazła szczególne upodobanie w zbieraniu rzeczy praktycznie bezwartościowych. Interesują mnie 'object trouvé' najniższej rangi, te najbiedniejsze, niekompletne, bezużyteczne ale z wyraźnymi śladami zużycia.

Wystawa stanowi moje alibi dla uzależniającego życia wśród przedmiotów i jest swoistym asamblażem wszystkiego co ma dla mnie znaczenie. Postanowiłam wyodrębnić rzeczy z ich naturalnego otoczenia prywatnej przestrzeni własnego domu, uwolnić od przypisanej im funkcji, poddać surrealistycznemu procesowi rekontekstualizacji. Zaczynam od magazynowania zbiorów i zabarykadowania się w Kolonii Artystów by przez cały czas trwania wystawy - na oczach widzów - poddawać ją procesowi nieustannej zmiany i rekonfiguracji. Tak, aby ostateczny kształt - jeden z wielu możliwych - osiągnęła dopiero w dniu swojego zakończenia. Relacyjny charakter obiektów, zacieranie granic dzieła oraz wzajemne przenikanie się prac bez konieczności ustalenia ich status quo pokazują, że poszczególne przedmioty/obiekty są tak samo istotne jak miejsce, które zajmują i przestrzeń, która je dzieli. 

Patrycja Orzechowska – artystka wizualna, autorka książek artystycznych; zajmuje się fotografią, kolażem, instalacją, grafiką użytkową i filmem; absolwentka grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku; aktualnie doktorantka na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Swoje prace prezentowała m.in. w: Gdańskiej Galerii Fotografii, Gdańskiej Galerii Miejskiej, BWA Wrocław, CSW Łaźnia, CSW Wilno, CSW Znaki Czasu w Toruniu, Galerii Platan w Budapeszcie, HISK w Gandawie, Muzeum Śląskim, CSW Kronika a także na licznych festiwalach m.in.: Transphotographiques w Lille, Miesiącu Fotografii w Krakowie, Supermarkecie Sztuki w Warszawie i Survivalu we Wrocławiu. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Swoją pracę traktuje jako pole eksperymentu i doświadczania, dlatego też oprócz czerpania z nauk psychologii czy socjologii chętnie sięga po ryzykowne praktyki i metody takie jak ustawienia hellingerowskie czy astrologię po to aby za ich pomocą stworzyć alternatywny teatralny lub domniemany obraz rzeczywistości postrzeganej z nowego punktu widzenia. W ostatnich swoich pracach zajmuje się także relacją ludzie-przedmioty. Ta relacja często bywa obsesyjna, miłosna czy sentymentalna. Jednocześnie pracując na resztkach, na gotowych przedmiotach, na ludzkim ciele uprawia mimochodem fizyczny i mentalny recykling bez ekologicznego przymusu. Robiąc kolaże ze starych gazet i książek (Monuments / Deadline. Never Ending Story / Kinderturnen / Grettings from Eternity), układając ciało niczym glinę (Studia Gimnastyczne, Sculptures just now!, Homebody), budując nowe formy i znaczenia na kolekcjach sklastrowanych przedmiotów (Future Perfect / Szkielety / Ściana / Moje małe szybki) wciąż ma do czynienia z fascynującą materialnością i piekłem rzeczy. 

www.patrycjaorzechowska.com